Pages

Rabu, 09 September 2015

belum tentu





menjadi seorang pengusaha dan membuka lapangan pekerjaan, belum tentu kok lebih mulia daripada menjadi karyawan yang memenuhi lapangan pekerjaan. yang jelas, dua-duanya lebih mulia daripada menjadi pengangguran yang membebani masyarakat dan negara.


menjadi seorang penulis yang membagi inspirasi, belum tentu kok lebih mulia daripada pembaca yang mengumpulkan inspirasi. yang jelas, dua-duanya lebih mulia daripada menjadi seseorang yang miskin inspirasi sama sekali.


menjadi seseorang yang banyak berkarya, belum tentu kok lebih mulia daripada menjadi yang banyak menikmati karya. yang jelas, dua-duanya lebih mulia daripada menjadi seseorang yang gemar mengomentari karya orang namun tak punya apa-apa.


boleh jadi kau bilang jalan hidupmu adalah pilihan. bagaimana kalau sebenarnya itu kebetulan? boleh jadi kau bilang hidupmu adalah perjuangan. bagaimana kalau itu sebenarnya keberuntungan?


derajat kemuliaan manusia tidak terletak pada seberapa dia berkarya, tetapi pada dampak dan manfaat dari yang diperbuatnya. terlebih lagi, pada alasan yang mendorongnya berbuat.


jangan riya.


melakukan sesuatu dengan tulus dan ikhlas adalah sebuah pekerjaan besar. selamat berjuang untuk itu :)




0 thoughts: